•AJANKOHTAISTA•

Yhteys, jonka koossapitävä voima on rakkaus

1.10.2023

Tänään viikkojuhlassa oli puhetta yhteydestä, rehellisyydestä ja toivosta. 

Joh.17:20-26 ”Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä - minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niin kuin sinä olet minua rakastanut. Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

Sulje jakeet Näytä jakeet

Onko Jeshuan sovitustyön tärkein alue meidän syntiemme sovittaminen? Oliko se Isän sydämen ensisijainen tavoite, vai mikä olisi ollut se kantava ajatus ja voima? Hän loi ihmisen omaksi kuvakseen ja kävi tapaamassa häntä paratiisissa ennen syntiin lankeamista. Voimme uskoa niin, että Isä tahtoi palauttaa yhteyden ihmiseen uudelleen.

1.Joh.1:6,7 ”Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niin kuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.”

Sulje jakeet Näytä jakeet

Ihmisten välinen yhteys toimii, kun elämme ja toimimme rehellisesti toisten ja myös itsemme kanssa. Voimme luottaa toisiimme ja puhua asioista suoraan. Emme syytä, mutta voimme rakentavasti ojentaa ja nuhdella tarpeen tullen. Rukous toisten puolesta on valtava voimavara.

Samanlainen yhteys toimii uskoakseni myös suhteessa meidän Herraamme. Valkeudessa vaeltaessamme meidän ei tarvitse peitellä syntejämme Hänen edessään, vaan voimme tunnustaa ne ja saada ne anteeksi. Pimeydessä elävälle riittää se, että näyttää siltä, että hän elää valkeudessa. Herra auttakoon meitä näkemään aina oma tilamme ja tekemään ratkaisut avoimesti Hänen edessään.

Apostolien teot kertovat uudesta yhteydestä Pyhässä Hengessä. Tulevaisuudessa odottavat Karitsan häät – juhla, jossa tahdomme olla mukana – ja Jumalan valtaistuin keskellämme. (Ap.t.4:31-35, Ilm.19:7-8, Ilm.21:3-7)

Saatamme nähdä itsemme hyvinkin vajavaisina ja jopa haluttomina tarttumaan näihin sanan totuuksiin. Voimme kuitenkin luottaa siihen, että Jumala itse tekee meidät terveiksi yhteyteen. Hänen Poikansa Jeshua on valmistanut meille tien tähän. Meidän tarvitsee katsoa häneen ongelmissamme ja vajavuudessamme. Hän on meidän täyttymyksemme, terveyden ja yhteyden lähde. Lihallinen luontomme tuo vain kuolemaa, se ei ole missään asiassa tai vaiheessa ratkaisu, vaan tappio, johon meidän ei ole syytä tyytyä. Meidän tiemme on opetella tuntemaan Jumalan lähettämä Poika, joka tekee meidät kaltaisekseen ja saa meidät ottamaan vastaan Isän rakkauden ja hyväksynnän.

Tulevaisuutemme on tässä yhteydessä, ikuisessa valkeudessa Jeshuan ja Isän luona. Yhteys perustuu luottamukseen, joka on tärkeä osa rakkauden perustusta. Voimme varmaan luottaa Isään Jumalaan, joka on tehnyt niin suuria rakkauden tekoja saattaakseen ihmiset tulemaan omaan valtakuntaansa, yhteyteen, joka on enemmän ja parempaa kuin saatamme edes kuvitella.

Oulun Lähetysseurakunta