•AJANKOHTAISTA•

Jumalan tuli

5.11.2023

Tietoisuus Jumalan tulen – Pyhän Hengen tulen – merkityksestä kristittyjen elämässä on korvaamattoman tärkeää. Ilman tätä voimaa olemme tehottomia palvellessamme Herraa, erityisesti kun viemme eteenpäin ilosanomaa Jeesuksesta kaikkialle maailmaan, kuten lähetyskäsky annettiin.

Ennen taivaaseen astumistaan Jeesus antoi ohjeita opetuslapsilleen. Hän kehotti heitä odottamaan Jerusalemissa, kunnes heidät varustettaisiin voimalla korkeudesta. Tämä ohje pätee yhä tänäkin päivänä. Saavuttaaksemme tavoitteemme ja voittaaksemme sieluja tarvitsemme Pyhän Hengen tulta.

Tämä tuli on tarjolla kaikille uskoville, mutta halu sen vastaanottamiseen on oltava todellinen ja aito. Näin ollen on paikallaan kysyä itseltään, onko minulla janoa Herran läsnäoloon ja Hänen Henkensä voimaan vai olenko jo tyytyväinen nykyiseen tilanteeseeni tarvitsematta enempää intohimoa tai paloa.

Ilman Herraa ja Hänen Pyhää Henkeään emme kykene tekemään mitään, kuten Jeesus mainitsi Johanneksen evankeliumissa (Joh. 15:5): “Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, kantaa paljon hedelmää, sillä ilman minua te ette voi tehdä mitään.”

Tämä tuli, josta nyt puhutaan, sisältää myös rakkauden lähimmäisiä kohtaan. Raamatussa korostetaan tämän merkitystä (1. Korinttolaiskirje 13). Jeesus osoitti rakkautta ihmisiä kohtaan olemalla armollinen ja parantamalla heitä, kuten ne kaksi sokeaa Jerikon tiellä. Hänen rakkaudentäyteinen kosketuksensa toi heille näön ja sai heidät seuraamaan häntä. Näin ollen Jumalan tuli on myös Herran Jeesuksen rakkauden tulta. Samalla rakkaudella ja armolla tulee meidänkin kohdata toisia ihmisiä.

Oulun Lähetysseurakunta